▒░►نودژ خورشیدشرق

مهم ترین ادب تلاوت قرآن

مهم ترین ادب تلاوت قرآن

مهم ترین ادب تلاوت قرآن دستورالعملى از حاج میرزا ملكى تبریزى در رابطه با آداب قرآن

عارف كامل مرحوم حاج میرزا جواد ملكى تبریزى در كتاب المراقبات فى اعمال السنه بعد از ذكر مطالبى به آداب و آیین قرآن مى پردازد و مى گوید: ... بجاست كه پاره اى از آداب و آیین هاى قرائت قرآن و دعا را در اینجا بیاوریم و تفصیل آن را به جاى خود واگذاریم ، و چون قرآن در فضیلت بر دعا تقدم و پیشى دارد، نخست از آداب قرائت قرآن سخن مى گوییم:

آداب قرائت قرآن

از آنجا كه خداوند در ایه أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا . آیا آبى را كه مى نوشید، مى نگرید؟ (سوره واقعه/ 68)آنان را كه در قرآن به تدبر نمى نگرند، با زبانى سرزنش آمیز نكوهیده است ، نخستین و مهم ترین ادب و آیین تلاوت قرآن، تدبر و تامل در آن است، زیرا آن كه در قرآن به تدبر بنگرد، ناگزیر به اندازه تدبر و تامل خویش ‍ شكوه و عظمت قرآن و آورنده قرآن و معانى و مفاهیم آن را در خواهد یافت، و همین درك و دریافت سبب خواهد شد تا به هنگام قرائت، ذهن و ضمیر خویش را از پراكندگى دور دارد و بر تامل و تدبر خویش در فهم معانى و مقاصد قرآن بیفزاید، و از آنچه را فهم آن ها را مى بندد، بپرهیزد و هر امر و نهى و حكم و دستور و پند و موعظه اى مى بیند، همه را ویژه خود بپندارد، اینجاست كه قرائت و تدبر قرآن بر او اثر مى گذارد، و روح و جان او را بر مى انگیزد و از این پس است كه به دنیاهایى نیكو و نورانى راه مى یابد، و به مقام هایى بس والا و بالا فرا مى رسد.

این ها پاره اى از آداب و آیین هاى قرائت قرآن كه برخى از آنها واجب و بایسته است و برخى دیگر اگر واجب نباشد، بس ارجمند و گرانبهاست .

 عکس های طبیعت (4)



نظرات شما عزیزان:

کلاه خاکی
ساعت12:20---21 تير 1392
سلام وبلاگ جالب و پر محتوایی دارید
خوشحال میشم به وب بنده هم سر بزنید
ضمنا طاعات قبول
التماس دعا


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 21 تير 1392 11:37
.

<"http://mohsen-salehi.loxblog.com/"/>